Sturen op input of output?

Sturen op input of output?

Deel dit artikel

Sturen op input of output?

Vol trots ga
je naar je werk. Je haalt goede cijfers: je loopt voor op de afgegeven omzet-
en margeplanning. Daarnaast pak je je verantwoordelijkheid, je werkt hard en je
helpt ook nog eens je collega’s succesvol te maken.

Je gaat dan
ook vol goede moed het voortgangsgesprek met je leidinggevende in. Hij beaamt
dat je output erg goed is. Maar toch krijg je de wind van voren, want in het
dashboard staat dat het aantal klantbezoeken niet voldoende is en ook het
aantal telefoontjes dat je pleegt is te laag. 

Is dit
voor jou ook een bekend verhaal?

Zelf heb ik dit zo letterlijk meegemaakt bij een vorige werkgever. En met
mij velen in commerciële functies. Ik kan je zeggen dat dat geen energiegevende
voortgangsgesprekken waren. En ik heb me regelmatig afgevraagd wat het nut is
van die verplichte inspanningen.

Hoe ik
het nu zie

Ieder persoon is anders. Er zijn mensen die het fijn vinden om naast output
(omzet en marge) gestuurd te worden op input (inspanningen), om daarmee een
stok achter de deur te houden. En er zijn mensen die hier niets voor voelen,
die willen puur afgerekend worden op output. Wat is dan goed?

Ik ben zelf nog steeds een voorstander van sturing op output. Maar ik zie
ook de voordelen van het vastleggen van je input: hoeveel inspanningen heb je
moeten doen om tot die output te komen? Niet om iemand op af te rekenen, maar
wel als instrument om slimmer en effectiever te kunnen werken.

Binnen Xelvin zijn wij op dit moment bezig met Business Intelligence.
Business intelligence is het continue proces waarmee organisaties op gerichte
wijze data verzamelen en registreren, analyseren en de daaruit resulterende
informatie en kennis in besluitvormingsprocessen toepassen om de prestaties van
de organisatie te verbeteren.

Sturen op output en het gebruiken van business intelligence als instrument
om nog beter te worden in je werk dus. Wat dit wel van je vraagt is om data
vast te leggen. Als je dit blijft doen kan je in de toekomst op basis van deze
data nog betere keuzes maken, die jouw werk ten goede komen en je prestaties
wellicht nog verder verbeteren.

De
mogelijkheden omtrent business intelligence zijn eindeloos

Het is belangrijk dat je van te voren weet wat je doel is. Wat je kritieke
indicatoren zijn die aangeven of je op de goede weg zit en bij welke waarden je
moet bijsturen. Bijvoorbeeld: Mijn doel is van A naar B in 60 minuten. Als ik
weet dat dat 60 km rijden is, is mijn kritieke indicator mijn (gemiddelde)
snelheid: ik moet gemiddeld minimaal 60 km/uur rijden.

Voorbeeld
uit de praktijk

Binnen Xelvin heeft een collega onlangs onderzoek gedaan waar wij de mensen
die bij ons komen werken hebben gevonden. Vinden we ze op jobboards, via
scholen, uit de krant, op beurzen, via collega’s of op social media?

We hebben een periode vastgelegd waar de kandidaat vandaan kwam. We kunnen
zelf inzien hoe dit per regio is. Het resultaat gaf ons inzicht en
bewustwording zodat we nu bewuste keuzes kunnen maken: in welk kanaal kunnen we
onze tijd het best investeren wanneer we nieuwe kandidaten zoeken?

Mijn
conclusie

Mijn vroegere en huidige ervaring hebben me tot de conclusie gebracht dat
zowel out- als input belangrijk zijn. Output om op te sturen en input om
te gebruiken als instrument om te kunnen sturen op meer efficiëntie en
succes in je werk. Zodat je meer tijd overhoudt voor de mooie dingen. En
je voortgangsgesprekken energie opleveren in plaats van kosten

Klaar voor jouw volgende stap?

Of je nu op zoek bent naar technisch talent of een nieuwe uitdaging: wij helpen je verder!

EXPLORE MORE.

Bij Xelvin draait alles om groei: van techniek, van bedrijven én van mensen. We brengen engineers en organisaties samen op basis van inhoud, ambitie en vertrouwen. Of je nu lokaal werkt of internationaal aan de slag gaat: wij begeleiden je persoonlijk, met oog voor wie je bent en wat je zoekt. Expect more. Explore more.

Ander nieuws