Het verhaal van Boaz, recruiter bij Xelvin Jacht en Scheepsbouw


- via deze website

De medewerkers van Xelvin Jacht en Scheepsbouw hebben allemaal een bijzondere passie voor de branche. De interesse loopt van de onvoorstelbare luxe aan boord van een jacht tot aan de hoeveelheid techniek die erbij komt kijken. Onze recruiter Boaz Dikken kan erover meepraten.

Boaz is 28 jaar en komt uit Vollenhove. Hij is sinds augustus 2017 recruiter bij Xelvin Jacht en Scheepsbouw. ‘Recruiter zijn in een andere branche kan ik mij niet voorstellen.’ Zijn liefde voor de jachtbouw ontstond vroeg. Het is er met de paplepel ingegoten: ‘Het ging bij ons thuis altijd over bootjes.’ De vakanties bracht de familie veel door op het water. Leren zeilen hoorde bij het opgroeien en als er vriendjes kwamen spelen, dan speelden ze op het bedrijfsterrein van een jachtwerf.

De jachtwerf van Boaz zijn opa. Tevens één van de grootste jachtwerven in Nederland. Het familiebedrijf Royal Huisman. Dankzij onder andere deze jachtwerf staat Nederland wereldwijd op de derde plaats van landen waar megajachten worden gebouwd. Onwijs trots vertelt Boaz over zijn opa. ‘Hij was een echte pionier.’ Op zijn dertiende begon opa Wolter als scheepstimmerman in het werfje van zijn vader. Hier bouwde hij onder andere mee aan de Beulakermeerkruisers. In 1959 nam hij het bedrijf over en in 1971 verhuisde het bedrijf naar Vollenhove. Perfectie was zijn grootste streven. Hij zei daarom altijd tegen zijn klanten: ‘If you can dream it, we can build it.’

Boaz heeft de meeste ‘dromen’ van dichtbij mogen aanschouwen als opa hem meenam de werf in. Elk schip is uniek en de klant bepaalt hoe het schip eruit moet zien. Bioscopen, jacuzzi’s en sportscholen aan boord? Het kan allemaal. Het duurt ongeveer drie jaar voordat een schip klaar is, dus Boaz maakte alle fases mee. Een tewaterlating was elke keer weer een bijzonder moment en dat werd uitbundig gevierd. Boaz kijkt er met een grote glimlach op terug. ‘Als klein jongetje wilde ik ook wel eens wat anders horen en zien, dus toen ik het zeilen had geleerd ging ik op voetbal.’ Nu weet hij zeker dat hij het voor geen goud had willen missen. Inmiddels is het bedrijf verkocht en opa leeft voort in de gedachten van de familie. ‘Ik heb van hem geleerd dat als je ergens voor wilt gaan, je het gewoon moet doen.’

Dat deed Boaz. Hij koos voor de studie facilitaire dienstverlening. ‘Ik wist nog niet goed wat ik wilde en de bootjes waren nog niet interessant genoeg.’ Met de nadruk op nóg niet. Als bijbaan werkte hij in de werf van opa. Zo heeft hij vanaf 2007 elk schip van binnen en buiten schoon gemaakt. Dat was ook het moment dat de interesse weer om de hoek kwam kijken. Bovendien raakte hij steeds meer geïnteresseerd in de techniek aan boord van een schip. Hij schreef zich in voor de studie maritieme techniek en rondde deze af met vlag en wimpel. Zijn stages deed hij bij de Vries Scheepsbouw Makkum en Pendennis in Falmouth (Engeland). Op de foto hieronder is te zien hoe hij na een halfjaar stage, mee mocht zeilen aan boord van de S/Y Lionhart. Het zeiljacht waar hij veel systemen heeft vervangen en schoongemaakt.

Met twee diploma’s op zak was Boaz nog steeds niet uitgeleerd over schepen. Met de woorden van opa Wolter in zijn achterhoofd rondde hij ook de studie scheepsbouw af. Tijdens deze studie heeft hij een hoop technische kennis opgedaan. ‘De hoeveelheid techniek aan boord van een jacht is fascinerend.’

Met deze technische kennis kon Boaz mee naar wereldbekende bootshows als vertegenwoordiger van Royal Huisman. De shows in Monaco en Fort Lauderdale zijn hem goed bijgebleven. Hij sprak met de rijksten van de wereld. Boaz herinnert zich een verhaal wat hem voorafgaand aan de show in Monaco werd verteld nog goed. Een aantal shows terug vroeg een klein jongetje om een gratis pet bij één van de stands. Deze kreeg hij niet, waarop zijn moeder erg verontwaardigd reageerde: ‘Ik heb hier zojuist vier jachten besteld en mijn zoon mag geen gratis pet?’ Even voor jullie beeld: een jacht kost zo’n miljoen euro per meter. ‘Dit benadrukte nog maar eens dat ik iedereen netjes en met evenveel enthousiasme te woord moest staan. Van de buitenkant kan je echt niet zien hoeveel geld iemand heeft’.

Al deze enthousiaste verhalen en ervaringen neemt Boaz elke dag weer mee naar zijn werk. Collega’s zeggen ook wel: ‘Begin bij Boaz niet over jachtbouw, want dan ben je voor het avondeten nog niet thuis.’ Boaz richt zich als recruiter op alle grote jachtwerven in Nederland. Hij spreekt veel kandidaten. Van meubelmakers tot engineers. Ook zij krijgen van hem de mooiste verhalen. ‘Ik vertel ze hoe prachtig het werken in deze branche is. De netheid in een werf, hoe schoon het is op een jacht en de variatie in je baan. Elk schip is uniek en heeft eigen technische zaken, dus er bestaat geen standaard werkinstructie’. Boaz vindt het belangrijk de juiste match te maken. Mede door zijn ervaringen en technische kennis, weet hij zijn kandidaten goed te adviseren in hun loopbaan. Zoek je dus een baan in deze imposante branche? Schroom niet om Boaz te contacten. Mede dankzij opa Wolter, zijn grote inspiratie, krijg je de meest enthousiaste recruiter te spreken!

Opa en Boaz bereiden samen een spreekbeurt voor over de werf Boaz en broertje JoëlKleine Boaz in een optimist samen met zijn neefBoaz en zijn vriendin tijdens de bouw van een jachtNa een halfjaar stage racetraining op de SY LionhartFort Lauderdale boatshowBoaz aan het zeilen met zijn oom tijdens een vakantie met de familie


Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Inloggen

Inloggen via FacebookInloggen via TwitterInloggen via LinkedIn

Wachtwoord vergeten?   Registreren

Vorige bericht:

In topvorm met DISC 

Ook dit jaar brengt Wendy Roozendaal van ‘Topvorm’ onze medewerkers weer in mentale topvorm door middel van twee trainingen. Donderdag drie oktober stond de eerste training op de planning. Vijftien externe collega’s van de kantoren...

5 dagen geleden - via deze website
Volgende bericht:

Accelereer mee met Xelvin en het DIT Formula Student Race car Team

XELVIN-Silverstone-ticket.jpg

Het vinden van goed opgeleid technisch personeel is altijd een race tegen de klok. De kwalificatie van de CV's, het testen van vaardigheden en het voeren van gesprekken kost veel tijd en als je denkt te kunnen starten met de juiste kandidaat, kiest...

meer dan 6 jaar geleden - via deze website

« Xelvin nieuwsoverzicht